Behandelingen

Op deze pagina vindt u de behandelingen waarover wij de meeste vragen krijgen in onze praktijk. Staat de informatie die u zoekt hier niet vermeld? Neem dan contact met ons op of kijk op www.allesoverhetgebit.nl.

Preventie

Om gaatjes en tandvleesproblemen te voorkomen is een goede mondhygiëne belangrijk. Dit begint natuurlijk met goed poetsen, maar sommige mensen hebben gewoon extra zorg nodig. Onze preventieassistente kan u daarbij helpen. Voor sommigen is een eenmalig bezoek voldoende, anderen komen graag tussen de reguliere controle afspraken bij de tandarts nog een keertje extra. Tijdens de afspraak bij de prevetieassistente wordt tandsteen verwijdert en krijgt u uitgebreide poetsinstructies mee als dit nodig blijkt te zijn.

Wortelkanaalbehandeling

Onder het zichtbare gedeelte van iedere tand of kies bevindt zich de wortel. In iedere wortel bevinden zich een of meerdere wortelkanalen. Dit kanaal is gevuld met de pulpa die bestaat uit bindweefsel, zenuwvezels en kleine bloedvaten. Deze pulpa kan door tandbederf, een lekkende vulling of een val ontstoken raken. Tijdens een wortelkanaalbehandeling maakt de tandarts de kanalen goed schoon, vult deze met een rubberachtig materiaal en sluit ze weer af. De behandeling vindt meestal onder verdoving plaats en duurt – afhankelijk van het aantal kanalen – 30 tot 45 minuten. U moet hierna nog wel een afspraak maken voor het maken van de definitieve vulling.

Extractie

Soms is het trekken van een tand of kies noodzakelijk. Voor de behandeling wordt u altijd verdoofd, waarna de tand of kies er in zijn geheel uit wordt getrokken. Als de tand of kies erg vast zit, zal hij er in delen worden uitgehaald. Tijdens de extractie voelt u geen pijn, maar het ‘wrikken’ in uw mond kan als onplezierig worden ervaren. Na het trekken van de tand of kies moet u oppassen met alcohol, warm eten en/of drinken om nabloedingen te voorkomen. U kunt paracetamol gebruiken om de eventuele pijn te bestrijden.

Bleken

Door allerlei omstandigheden kunnen uw tanden verkleuren. Tegenwoordig kunnen uw tanden gebleekt worden met behulp van een bleekgel. Dit is erg makkelijk, veilig en vrijwel pijnloos. Tijdens een afspraak bij de tandarts wordt er een afdruk van uw gebit gemaakt, om zo een perfect passen bitje te krijgen. Wanneer het bitje klaar is, komt u bij ons langs voor de bijbehorende gel en instructies. U kunt vervolgens thuis aan de slag voor een witter gebit. Wij raden het gebruik van bleekkits die te koop zijn bij uw (online) drogist nadrukkelijk af.

Koortslip

Een veelvoorkomende  en aan mondzorg gerelateerde klacht is een koortslip (Herpes Simplex virus, type 1). Sinds kort hebben wij de apparatuur en de techniek in huis om alle klachten die bij een koortslip horen snel, effectief en pijnloos verhelpen. Door middel van een zogenoemde soft-laser wordt de plek waar u de koortslip op voelt komen (of waar de koortslip al is ontstaan) behandeld. De koortslip breekt hierdoor  vaak helemaal niet door of geneest vele malen sneller dan gewoonlijk. Meestal heeft u aan 1 a 2 sessies genoeg, maar het kan zijn dat u nog een keer terug moet komen. Bel 0703454766 voor een afspraak.